Blogger baru - Apa itu CPC, CPM, CPA, dan Advertorial?

on 22 Mei 2011

Apa benda CPC, CPM, CPA dengan Avertorial ni?? Ish tak fahamlah! - Ha ni entri khas untuk kau yang malas google apa maksud menatang tu semua. Keh keh..

Untuk yang beriklan dengan nuff :

CPC (Cost per click)
  •  Ni jenis iklan biasa. Kau dah tepek je iklan nuff kat blog kau, nilah jenis iklan kau pasti dapat.. Kau akan dapat profit bila iklan ni diklik.
CPM (Senang cerita, BE)
  • Profit kau lebat atau tak bergantung pada jumlah PV blog. UV tak effect sangat tapi kalau UV banyak PV terhasil lagi banyak lagi meletup earning tu. 
CPA (Cost per action)
  • Iklan jenis ni tak silap aku tahun lepas kot nuff perkenalkan. Iklan ni selalunya berkaitan survey. Lagi banyak visitor klik survey tu, lagi banyak kau dapat. Macam CPC tapi CPA lagi berbaloi. 1 CPA mungkin boleh cecah Rm5 ke atas (bergantung pada jumlah klik)
Advertorials
  • Kau dikehendaki review tentang sesuatu produk etc
  • Earning paling super duper masyuk berbanding earning lain sebab boleh cecah ratus-ratus atau ribu-ribu untuk 1 post. 
  • UV blog kena tinggi macam blog redmummy contohnya.
Advertlets pulak :

Aku takde maklumat sangat dengan kempen-kempen iklan advertlets tapi rasanya konsep depa dengan nuff lebih kurang sama je. Tapi yang pasti untuk advertlets ni - UV tinggi atau PV lebat maka masyuklah earning kau.

Apsal kena tahu semua ni?

Bila kau tahu jenis kempen kau dapat, kau tahulah apa yang kena buat untuk maksimumkan profit. Kecuali CPC dengan CPA. Huhuh
Ranking: 5

{ 1 ulasan... read them below or add one }

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...