Fikirlah semula

on 21 March 2011

Mengkritik/menghentam seseorang tak guna akal, tanpa dalil dengan fakta yang sah, maknanya memfitnah. Tak kirala kat dunia realiti atau dunia maya ni. Kalau dunia blog ni, biasanya fitnah melalui penulisan. Contohnya macam aku cerita kat entri tadi.

Biasanya sebab memfitnah ialah cemburu. Sebenarnya cemburu ni penting. Memang penting. Cuma yang jadi persoalan, betul atau tak kita tempatkan rasa cemburu tu? Kalau cemburu tu ditempatkan kat tempat yang salah jadilah macam aku cakap kat atas.

Cuba fikir balik, apa tujuan berblogging tu. Nak berkongsi something yang berfaedah atau sebaliknya? Apa yang kita dapat kalau tujuan berblogging tu 'sebaliknya'? Ada ke faedah? Dosa adala. Dari duk memfitnah, dapat dosa, baik jadikan cemburu tu sebagai penyuntik semangat untuk terus maju. Lagi bagus kan?
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...