Penyelesaian entri tak masuk kat SERP

on 17 Ogos 2011

























Ni kali kedua aku taip pasal SEO.. Segan pun ada. Almaklumlah, guna blogspot tapi nak cerita pasal SEO.. Ahh hentam jelah.. Huhuh

Ekceli aku tergerak nak taip entri ni bila terkenangkan masalah yang berlaku kat blog aku dengan beberapa blog lain 2-3 minggu lepas : Entri tak masuk kat SERP. Tetiba je jadi macam tu. Bikin panas betul.. Sampaikan ada blogger yang terus berhijrah ke wordpresslah pasal ni. Har har..

                                                                          ++++++++

Berbalik pada tajuk. Kat sini aku andaikan yang entri blog korang dah pernah masuk kat SERP ok.. Biasanya entri SEO korang memang masuk dalam ranking. Tapi 1 hari tu, entri SEO terbaru korang tak ada kat SERP.. Tetiba je jadi macam tu.

"Hah tu la pasal.. Tetiba je jadi macam tu walhal keyword semua dah betul dah. Tensyen siut aku.. Dahla berlambak BE tengah running tu.. Arghh tolonglah aku"

Ok dia macam ni tahu. Setakat yang aku tahu, ada 2 sebab kenapa jadi macam tu : 

Sebab entri tak masuk SERP #1 : Blog dikenakan penalti

Ada banyak sebab blog dikenakan penalti. Keyword stuffing, cloaking dan etc.. Harap-harapnya blog korang selamat dari dikenakan penalti. Kalau kena, sangat susah dan sangat leceh untuk repair blog tu balik.. Huhuh

Sebab entri tak masuk SERP #2 : Selalu edit HTML template

Dalam sebulan berapa kali korang edit template? Sebenarnya, sebarang perubahan yang berlaku kat template akan menganggu spider bot untuk crawl blog korang. Kalau dah selalu sangat edit template, spider bot takkan dapat crawl langsung dan susah untuk 'kenal' dan 'ingat' structure blog korang.

Ni lah punca masalah aku 2-3 minggu lepas. Yang mana masa tu aku cuma buang button send + like fb je, terus entri aku tak dapat masuk SERP. Kanina..

Kalau korang selalu edit HTML template, better korang kurangkan kalau korang pentingkan SEO. Lagi 1 dalam hal ni, blog korang akan ambik masa untuk ok balik. Blog aku ambik masa 2 minggu.. Barulah entri SEO senang masuk SERP.

                                                                        ++++++++

"So kalau macam tu, macam mana nak guna teknik SEO kat entri?? Alahaii.. Trafik tak mencanak lagilah macam ni"

Tahu tensyen.. Kah kah.. Rilek jangan panik.. Ekceli ada 1 cara ni yang sangat sesuai diguna bila korang menghadapi masalah entri tak masuk kat SERP. Guna tool Fetch as googlebot kat google webmaster tool.

Secara ringkas, tool Fetch as googlebot ni ialah tool untuk mintak google crawl seluruh blog korang atau sekadar single page je. Sangat patut diguna tool ni bila blog korang menghadapi masalah crawling.
















                                                       Klik untuk imej yang lagi jelas

Macam korang nampak kat screenshot tu, ada beberapa entri yang aku submit kat fetch as googlebot. Tempoh untuk entri aku masuk kat SERP lepas guna cara ni ialah 1 hari. Tapi result lepas guna fetch as googlebot ni mungkin berbeza dengan blog lain.

Nak guna webmaster tool ni, pastikan korang ada sitemap kat blog dulu ok.. Google webmaster tool ni ialah tempat untuk submit sitemap. Dah submit sitemap baru boleh guna segala function kat situ. 

                                                                        +++++++++

Kesimpulan dia, aku harap entri ni dapat membantu SEO Whore dan Trafic Maniac luar sana yang menghadapi masalah entri tak masuk kat SERP. Dah, jangan nak tensyen2/nangis2 lagi ok? Abang akid dah bagi jalan penyelesaian dah.. Lagi 1 BE tu jangan lupa bagi aku sikit. Orait? Okeh aku nak pergi sambung berak jap..
Ranking: 5

{ 0 ulasan... read them below or add one }

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...