Cermin-cermin diri sendiri dulu

on 06 November 2010

'Sebelum tegur salah orang, tegurlah diri sendiri dulu'


Ayat kat atas pendek dan mudah untuk kita faham. Tapi selalu kita abaikan perkara ni. Tegur salah silap seseorang memang perkara yang bagus, supaya seseorang tu tak ulang kesilapan yang sama. Tapi kalau kita sendiri pun buat silap yang sama, ( lagi teruk kalau buat-buat tak tahu atau taknak mengaku salah sendiri - EGO ) sesuai ke kita tegur? Dapat ke teguran tu meresap dalam hati dan fikiran dia kalau kita pun buat silap yang sama?

1 contoh yang releven kat sini bila kita heboh berkompang pasal bisnes kita yang hebat, masyuk tapi website guna free punya. Domain pun free. Aik? Kata bisnes hebat and masyuk? Hah kat sini je dah nampak macam mengarut kat situ.

So, cermin-cerminlah diri dan muhasabah diri sebelum menegur salah orang lain. Elakkan sumpah seranah atau kekerasan jadi penyelesaian. Bukan susah pun.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...