Mentaliti tipikal orang kita

on 03 April 2011

Di suatu malam yang sejuk, tanpa kelibat burung di awang-awangan. Perbualan kat mapley :

Aku : Bro!! Wahhhh guwa dengar lu sudah ada bisnes?? Betul ke??

Tipikal minded : Eh macam mana kau tahu ni?? Hahah betul betul.. Bukan apa, aku pelik macam mana sorang mamat ni boleh duduk mengadap laptop menaip tak henti-henti. Berjam-jam pulak tu!! Aku pelik betul! Jadi dari situ aku terpikir, dari aku buat keje sia-sia tu baik aku berbisnes. Duit pun masuk. Dari jadi mat jenin yang memang tak boleh pakai pun!

Aku : Siol.. Lu perli guwa ke?

Tipikal minded : Eh bukan perli... Keh keh saabau je le!

Aku : Hm.. Jadi lu buat bisnes apa? Cite ler sikit

Tipikal minded : Rahsia bro. Tapi bisnes ni, income dia ini macam bro.. Perghhh gila-gila punya!! Tapi yang tak bestnya, persaingan. Melayu sama melayu aku tak kisah tapi c__a dengan i__a ni.. Boleh pulak ada sekali!! Aiseh..

Aku tak kisah pun kalau kena bersaing tapi aku tak percayala diaorang ni. Tahu-tahu dalam 9-10 bulan dah sambar BMW sebijik! Sial.. Bisnes diaorang sentiasa masyuk je tapi kita? Mesti diaorang ada taktik kotor! Memang aku benci lah dengan diaorang ni!! Kaki tabur pasir kat periuk nasik orang!! B@#i!! P#@$$k!!

Aku : Erk.. Jauh lu mengarut tu bro. Lu tak rasa over ke statement lu tu? Ada bukti?

Tipikal minded : Mengarut apanya?? Aku tak rasa over pun! Bukti?? Ahh tak payah der! Macam aku cakap tadi, dalam setahun diaorang beroperasi tahu-tahu je dah ada BMW sebijik! Bisnes aku dulu, 2 tahun dah beroperasi tapi tak dapat-dapat jugak aku sambar BMW! Tak ke pelik kat situ??
 
Aku : Hm.. Dahla guwa nak chow. Sebenarnya guwa tak suka la dengan orang macam lu ni. Ok bye


Tipikal minded : Eh eh.. Awat cepat sangat nak blah?? Weh! Weh!

                                                                ++++++++++++++++++


Prejudis, racist, kritik guna kepala lutut - Mentaliti yang tak pernah berubah sejak dulu sampai sekarang. Bila melayu nak ubah mentaliti TIPIKAL ni? LAYU dalam MELAYU.. Terima je lah
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...